-
Jesteś tutaj:
Start
- Tryb działania
Tryb działania
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
- Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z Prawa Oświatowego w szczególności:
- realizowanie prawa dziecka do wychowania i opieki, odpowiedniego do wieku i osiągniętego rozwoju,
- wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny,
- dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych dzieci, a także możliwości korzystania z pomocy psychologiczno- pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej,
- umożliwienie pobierania nauki i opieki przez dzieci niepełnosprawne, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami,
- opieka nad dziećmi szczególnie uzdolnionymi,
- utrzymanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w przedszkolu,
- upowszechnienie wiedzy ekologicznej wśród dzieci oraz kształtowanie właściwych postaw ochrony środowiska,
- opieka nad dziećmi niepełnosprawnymi przez umożliwienie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych,
- upowszechnienie wśród dzieci wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu,
- kształtowanie u dzieci postaw przedsiębiorczości sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym,
- zapewnienie warunków do rozwoju zainteresowań i uzdolnień dzieci przez organizowanie zajęć dodatkowych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego,
- upowszechnienie wśród dzieci wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.
2. Przedszkole wspomaga rozwój i edukację dzieci przedszkolnych.
Pełniąc funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą przedszkole zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
3. Zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego celem wychowania przedszkolnego jest:
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka
- Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
- Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
- Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
- Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
- Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie. Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
- Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
- Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
- Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
- Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
- Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
- Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
- Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
- Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka regionalnego.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
4. Cele z punktu 3 realizowane są we trzech obszarach działalności edukacyjnej przedszkola:
1) Fizycznym
2) Emocjonalnym
3) Społecznym
4) Poznawczym
5. Przedszkole realizuje również zadania wynikające z odrębnych przepisów prawa, w szczególności, w zakresie udzielania dzieciom pomocy psychologiczno- pedagogicznej, której celem jest wspomaganie rozwoju psychicznego i efektywności uczenia się, a w szczególności wyrównywanie i korygowanie braków w opanowaniu programu wychowania i nauczania, korygowanie mikrodeficytów, w tym zaburzeń zachowania.
6. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna polega w szczególności na:
- diagnozowaniu środowiska wychowanków,
- rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dzieci i umożliwieniu ich zaspokojenia,
- wspieraniu dzieci z wybitnymi uzdolnieniami,
- organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
- wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci,
- udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dzieci, u których stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
- wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
- podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
7. Zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w przedszkolu określają odrębne przepisy.
8. Sposób organizowania wczesnego wspomagania dzieci w przedszkolu określają odrębne przepisy.
9. Zasady organizowania indywidualnego nauczania w przedszkolu określają odrębne przepisy.
10. Warunki prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w przedszkolu określają odrębne przepisy.
11. Przedszkole tworzy okazje, z uwzględnieniem wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dziecka niepełnosprawnego ze szczególnym uwzględnieniem stopnia i rodzaju niepełnosprawności poprzez:
- pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka do podjęcia wczesnej interwencji specjalistycznej,
- informowanie na bieżąco o postępach dziecka,
- uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunków i zakresu działań przedszkola,
- umożliwienie rodzicom uczestnictwa w codziennym życiu przedszkola,
- organizacji zajęć dodatkowych na życzenie rodziców,
- dostosowanie czasu pracy i przerw w pracy przedszkola do zgłaszanych potrzeb rodziców,
- uwzględnienie opinii rodziców w sprawie organizacji dnia w oddziale i o czasie odbywania się zajęć dodatkowych.
12. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych a w szczególności:
- zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza przedszkolem,
- zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym,
- stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp o ppoż. (zgodnie z odrębnymi przepisami).
13. W przedszkolu obowiązują następujące zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę:
- dziecko do przedszkola przyprowadza i odbiera rodzic lub osoba upoważniona przez rodziców,
- osobą upoważnioną przez rodziców do odbioru dziecka z przedszkola może być osoba, która może przejąć odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka,
- osoba upoważniona może odebrać dziecko wyłącznie na podstawie pisemnego upoważnienia rodziców (prawnych opiekunów), które zawiera: imię i nazwisko osoby upoważnionej, nr jej dowodu osobistego, datę dnia w którym ma być odebrane, podpis upoważniającego rodzica,
- rodzic lub osoba upoważniona oddaje dziecko pod opiekę nauczycielowi i odbiera je od nauczyciela z sali zajęć,
- Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola zawarte są w ,,Procedurze przyprowadzania i odbierania dzieci z Przedszkola nr 2 Kraina Wesołej
Zabawy” w Koninie.
14. Przedszkole dostosowuje sposoby i metody oddziaływania w celu umożliwienia dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.