Biuletyn Informacji Publicznej
Przedszkole nr 2 ''Kraina Wesołej Zabawy''
  1. Jesteś tutaj: Start
  2. Tryb działania

Tryb działania

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

  1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z Prawa Oświatowego w szczególności:
    1. realizowanie prawa dziecka do wychowania i opieki, odpowiedniego do wieku i osiągniętego rozwoju,
    2. wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny,
    3. dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych dzieci, a także możliwości korzystania z pomocy psychologiczno- pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej,
    4. umożliwienie pobierania nauki i opieki przez dzieci niepełnosprawne, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami,
    5. opieka nad dziećmi szczególnie uzdolnionymi,
    6. utrzymanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w przedszkolu,
    7. upowszechnienie wiedzy ekologicznej wśród dzieci oraz kształtowanie właściwych postaw ochrony środowiska,
    8. opieka nad dziećmi niepełnosprawnymi przez umożliwienie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych,
    9. upowszechnienie wśród dzieci wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu,
    10. kształtowanie u dzieci postaw przedsiębiorczości sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym,
    11. zapewnienie warunków do rozwoju zainteresowań i uzdolnień dzieci przez organizowanie zajęć dodatkowych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego,
    12. upowszechnienie wśród dzieci wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.

2. Przedszkole wspomaga rozwój i edukację dzieci przedszkolnych.
Pełniąc funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą przedszkole zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.

3. Zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego celem wychowania przedszkolnego jest:

  1. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka
  2. Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
  3. Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
  4. Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
  5. Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
  6. Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie. Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
  7. Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
  8. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
  9. Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
  10. Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
  11. Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
  12. Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
  13. Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
  14. Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
  15. Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka regionalnego.
  16. Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.

4. Cele z punktu 3 realizowane są we trzech obszarach działalności edukacyjnej przedszkola:
1) Fizycznym
2) Emocjonalnym
3) Społecznym
4) Poznawczym

5. Przedszkole realizuje również zadania wynikające z odrębnych przepisów prawa, w szczególności, w zakresie udzielania dzieciom pomocy psychologiczno- pedagogicznej, której celem jest wspomaganie rozwoju psychicznego i efektywności uczenia się, a w szczególności wyrównywanie i korygowanie braków w opanowaniu programu wychowania i nauczania, korygowanie mikrodeficytów, w tym zaburzeń zachowania.

6. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna polega w szczególności na:

  1. diagnozowaniu środowiska wychowanków,
  2. rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dzieci i umożliwieniu ich zaspokojenia,
  3. wspieraniu dzieci z wybitnymi uzdolnieniami,
  4. organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
  5. wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci,
  6. udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dzieci, u których stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
  7. wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
  8. podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

7. Zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w przedszkolu określają odrębne przepisy.

8. Sposób organizowania wczesnego wspomagania dzieci w przedszkolu określają odrębne przepisy.

9. Zasady organizowania indywidualnego nauczania w przedszkolu określają odrębne przepisy.

10. Warunki prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w przedszkolu określają odrębne przepisy.

11. Przedszkole tworzy okazje, z uwzględnieniem wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dziecka niepełnosprawnego ze szczególnym uwzględnieniem stopnia i rodzaju niepełnosprawności poprzez:

  1. pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka do podjęcia wczesnej interwencji specjalistycznej,
  2. informowanie na bieżąco o postępach dziecka,
  3. uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunków i zakresu działań przedszkola,
  4. umożliwienie rodzicom uczestnictwa w codziennym życiu przedszkola,
  5. organizacji zajęć dodatkowych na życzenie rodziców,
  6. dostosowanie czasu pracy i przerw w pracy przedszkola do zgłaszanych potrzeb rodziców,
  7. uwzględnienie opinii rodziców w sprawie organizacji dnia w oddziale i o czasie odbywania się zajęć dodatkowych.

12. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych a w szczególności:

  1. zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza przedszkolem,
  2. zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym,
  3. stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp o ppoż. (zgodnie z odrębnymi przepisami).

13. W przedszkolu obowiązują następujące zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę:

  1. dziecko do przedszkola przyprowadza i odbiera rodzic lub osoba upoważniona przez rodziców,
  2. osobą upoważnioną przez rodziców do odbioru dziecka z przedszkola może być osoba, która może przejąć odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka,
  3. osoba upoważniona może odebrać dziecko wyłącznie na podstawie pisemnego upoważnienia rodziców (prawnych opiekunów), które zawiera: imię i nazwisko osoby upoważnionej, nr jej dowodu osobistego, datę dnia w którym ma być odebrane, podpis upoważniającego rodzica,
  4. rodzic lub osoba upoważniona oddaje dziecko pod opiekę nauczycielowi i odbiera je od nauczyciela z sali zajęć,
  5. Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola zawarte są w ,,Procedurze przyprowadzania i odbierania dzieci z Przedszkola nr 2 Kraina Wesołej
    Zabawy” w Koninie.

14. Przedszkole dostosowuje sposoby i metody oddziaływania w celu umożliwienia dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.